Bez kategorii

Życzliwość nie tylko od święta

„Życzliwość w słowach budzi zaufanie. Życzliwość myślenia powoduje głębię. Życzliwość w dawaniu tworzy miłość.” – Laozi – starożytny chiński filozof  Życzliwość w świetlicy szkolnej nie tylko w Światowym Dniu Życzliwości

W świetlicy szkolnej w Publicznej Szkole Podstawowej im. L. i M. Ambrożów w Szerzawach okazujemy sobie życzliwość nie tylko od święta, w Światowym Dniu Życzliwości. Podczas naszych codziennych spotkań, zajęć i zabaw, omawiamy różne sytuacje występujące w relacjach między uczniami. Często to właśnie dzieci podejmują decyzje i przekonują innych o słuszności takich a nie innych zachowań wobec kolegów i koleżanek. Mamy tu swoistą „Szkołę życzliwości”. Życzliwości, którą w większości dzieci przynoszą ze swoich domów, wpojoną przez rodziców, dziadków czy starsze rodzeństwo. Staramy się wzajemnie wspierać w byciu dobrymi, uczynnymi i życzliwymi ludźmi. Tę życzliwość okazujemy w sposobie komunikowania się między sobą, wzbudzając między nami  w ten sposób zaufanie  i świadomość, że zawsze w świetlicy  możemy liczyć na pomoc i wsparcie ze strony wychowawców oraz kolegów i koleżanek. Obserwowanie takich sytuacji powoduje coraz większą dojrzałość społeczną ,ale także emocjonalną wychowanków. Dzieci czują się tu bezpiecznie, wiedząc, że każde z nich jest traktowane jako niepowtarzalne, jedyne w swym usposobieniu i charakterze, akceptowane takie jakim jest i jakim chce pozostać.  Słowo 'życzliwość” ma bardzo wiele odsłon i znaczeń . W zależności od wieku dzieci jest ona różnie interpretowane i rozumiane. Często rozmawiamy o życzliwości, co to znaczy być miłym i uprzejmym, przypominamy o stosowaniu na co dzień zwrotów grzecznościowych: proszę, dziękuję, przepraszam. Staramy się  okazywać sobie życzliwość podczas odrabiania prac domowych, pomagając w nauce koleżankom czy kolegom, wyjaśniamy zadania, reguły czy pisownię wyrazów,            poprzez tzw. pomoc koleżeńską. Aby przybliżyć dzieciom pojęcie życzliwości wśród dzieci i dorosłych obejrzeliśmy prezentację multimedialną pt. „Życzliwość”, gdzie każdy wypowiadający się mógł określić, co rozumie pod pojęciem życzliwości  i czym ona jest dla niego w życiu. Często w bardzo spontaniczny sposób uczymy się dobroci i szacunku dla innych podczas różnorodnych zajęć czy zabaw, takich jak: życzliwe cytaty, wesołe chmurki, słowa pełne uśmiechu, miła kostka, życzliwe kalambury, życzliwe hasła i inne. Budujemy prawidłowe relacje w grupie „śpiewająco”, słuchając czy śpiewając mądre piosenki, takie jak: „Piosenka o pomaganiu ludziom”, „Piosenka bardzo kulturalna”, „Piosenka o przyjaźni”.  Duże pozytywne emocje wywarła na dzieciach zabawa „Cichy przyjaciel”. Uczniowie losowali imię koleżanki lub kolegi i zachowując absolutną anonimowość starały się być dla tej osoby szczególnie uczynne, życzliwe i pomocne. Każdy z nich po sposobie zachowania miał rozpoznać, przez kogo został wylosowany i czy zasady zabawy zostały spełnione. Takie zajęcia wyzwalają w uczniach naturalną, spontaniczną chęć służenia innym ludziom i bycia im pomocnym w różnych sytuacjach, nie tylko na terenie świetlicy czy szkoły, ale także poza nią. Najważniejsze, aby życzliwe słowa budziły zaufanie ludzi, aby dawanie życzliwości stawało się naszą codziennością, pełną empatii, współczucia  i zrozumienia innych ludzi. Głębia życzliwości w myśleniu naszych dorastających uczniów niech wyzwala w nich proste, jednoznaczne, właściwe i szlachetne postawy wobec drugiego człowieka . Niech autentyczna i życzliwa osobowość każdego z nas promieniuje na otaczających nas ludzi i wyzwalała wszelką dobroć i miłość.

Opracowanie i fotogaleria : Dorota Matysek

Pokaż więcej

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button