Bez kategorii

Moc gier planszowych w świetlicy szkolnej

Świetlica szkolna jest miejscem, które powinno dopełniać edukację, pogłębiać wiedzę dziecka o otaczającym go świecie oraz o nim samym, jednocześnie wspierając rozwój odpowiednich kompetencji, motywować do uczenia się, wielostronnie aktywizować dziecko, sprzyjać wywołaniu przeżyć oddziałujących wychowawczo.

Odpowiednio wyposażone miejsce jakim jest świetlica, pozwala na właściwą formę spędzania czasu adekwatną dla wieku rozwojowego dziecka. Dzięki licznym pomocom dydaktycznym  i wyposażeniu dzieci rozwijają ciekawość poznawczą, a jednocześnie zaspokajają naturalną, rozwojową potrzebę nauki i zabawy.

Wychowawcy świetlicy wciąż szukają nowych rozwiązań, chcąc zapewnić uczniom jak najbardziej atrakcyjny i efektywny sposób uczenia się. Nie od dziś  wiadomo, że dzieci uczą się swobodnie poprzez zabawę, która pozostaje ich główną aktywnością. Wówczas uczeń nie odczuwa przymusu nauki, a rozwija się zarówno poznawczo, jak i społecznie, emocjonalnie i często fizycznie. Niewątpliwie do takich działań możemy zaliczyć gry planszowe, które stanowią zarówno świetną rozrywkę, jak i aspekt edukacyjny i wychowawczy. Nasza świetlica została doposażona w ciekawe i bardzo atrakcyjne gry planszowe, które są niezwykle istotnym środkiem kształtowania odpowiednich funkcji, postaw, zachowań uczniów. Posiadają niezliczone walory oraz szereg funkcji mających wpływ na proces uczenia się, odgrywają bardzo ważną rolę w rozwoju dziecka. Są wśród nich  gry zręcznościowe , gry losowe, karciane, logiczne, pamięciowe – kształtujące umiejętność kojarzenia faktów i zdarzeń, ale także doskonalące spostrzegawczość i pamięć; dają możliwość rozwiązywania zagadek. Wśród nowych gier mamy gry edukacyjne, które uzupełniają wiedzę dzieci oraz rozwijają ich zainteresowania konkretną dziedziną nauki. Świetliczaki korzystają także z nowych gier familijnych, słownych czy strategicznych. Bardzo ciekawą grą jest „Angielski” – gra edukacyjna, podczas której dzieci poznają słownictwo angielskie ze swojego najbliższego kręgu zainteresowań. Słówka podzielone są na plansze tematyczne, co ułatwia dzieciom ich zapamiętywanie. „Super farmer” to gra powstała w czasie II wojny światowej. Jej twórcą jest wybitny polski matematyk – prof. Karol Borsuk. Profesor pierwszy na świecie zastosował w grze planszowej 12- ścienną kostkę. Omawiana gra uczy liczenia, przewidywania, planowania, a także kalkulowania ryzyka. „Eurobusiness”, czy „Biznes po europejsku” – to gry, w których dzieci budują swoje finansowe imperium. Mogą inwestować, kupować, sprzedawać nieruchomości, licytować. Uczestnicy gry, poza tym, że czują wielkie emocje prowadzenia biznesu, uczą się rozpoznawania krajów, stolic, flag.  „100 Gier” – to zbiór stu atrakcyjnych, emocjonujących  i różnorodnych gier. W zestawie znajdują się gry losowe, a także wymagające wysiłku gry umysłowe. Są tu też gry strategiczne, zręcznościowe, karciane i planszowe.  Umiejętności poszerzania zakresu własnego słownictwa rozwija gra słowna – „Szarada”.  Logiczne myślenie, precyzyjne formułowanie myśli, czy analizowanie zdobytych informacji odnajdziemy w grze „Kim jestem?”.  Świetlica wzbogaciła się w wiele różnorodnych gier, których nie sposób w tym artykule opisać.  Wszystkie one sprawiają naszym wychowankom  przyjemność przebywania w świetlicy i rozwijania swoich talentów oraz zainteresowań. Bardzo ważna jest możliwość poczucia bliskości koleżanek i kolegów.

Wszystkie nasze działania mają na celu dobro dzieci, ich wszechstronny rozwój  i pomoc w stawaniu się wartościowymi ludźmi wrażliwymi na drugiego człowieka.

Opracowanie i fotogaleria: Dorota Matysek

Pokaż więcej

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button