Bez kategorii

Świetlica szkolna w programie „Laboratorium Przyszłości”

Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, której misją jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań.

Celem  projektu „Laboratorium Przyszłości” jest rozwijanie kompetencji kreatywnych i technicznych wśród uczniów oraz doposażenie szkół w nowoczesne narzędzia i pomoce dydaktyczne, potrzebne w kształtowaniu i rozwijaniu zdolności manualnych i technicznych, a także samodzielnego i krytycznego myślenia. Istotny jest tu rozwój kompetencji w dziedzinie nauki, techniki, inżynierii, sztuki i matematyki. Projekt zakłada wyposażenie dodatkowe, stawiając na rozwój praktycznych umiejętności, kreatywnego myślenia, rozwiązywania problemów i konstruowania własnych projektów. Pomoce otrzymane z w/w projektu podnoszą atrakcyjność zajęć, zwiększając zaangażowanie uczniów w proces nauki. Sprzyjają współpracy, kreatywności, umiejętności rozwiązywania problemów, rozwijają talenty dzieci i rozbudzają ich zainteresowania. Nasza świetlica otrzymała z programu „Laboratorium Przyszłości” cztery zestawy klocków Korbo, do samodzielnej konstrukcji, które rozwijają w uczniach kreatywne myślenie, umiejętność dialogu i współpracy w grupie, uczą myślenia przyczynowo – skutkowego oraz ćwiczą przestrzenną wyobraźnię dziecka. Zajęcia z klockami konstrukcyjnymi to także świetny sposób na stymulowanie wzroku, dotyku, a także koordynacji wzrokowo – ruchowej. Podstawą sukcesu są tu skupienie, precyzyjne działanie oraz skoordynowane ruchy. Możliwości konstrukcyjne tkwiące w tych klockach są ogromne. Aby powstały wyjątkowe budowle, dziecko musi wykazać się niezwykłą cierpliwością, precyzją oraz myśleniem analitycznym. Klocki Korbo to jedna z najprzyjemniejszych metod nauki, która wzbudza ogromne zainteresowanie i zaangażowanie wszystkich dzieci, bez względu na wiek. Nigdy nie wywołują podczas zabawy nimi złych emocji. Nie narzucają scenariuszy zabawy ani gotowych rozwiązań konstrukcyjnych – podpowiadają, ale nie narzucają. Korzystając z nich podczas zajęć, dzieci  uczą się kodowania, planowania i współpracy w atmosferze zabawy  i wzajemnego wspierania się. Tutaj naturalna pomysłowość dziecka znajduje ujście w zabawie.  Udane eksperymenty z klockami sprawiają, że dziecko zaczyna odczuwać przyjemność z zabawy, a jego wyobraźnia rozwija się bardzo szybko. Warto wtedy dać dzieciom swobodę i postawić na ich  kreatywność, która rodzi się w działaniu, w szukaniu nowych rozwiązań. To właśnie  kreatywność oraz wspieranie rozwoju psychomotorycznego i społecznego zawdzięczają dzieci klockom Korbo. Naszym wychowankom sprawiły one ogromną radość i wyzwoliły w nich niezwykłe pokłady pomysłowości i ogromnego zaangażowania w tworzone konstrukcje. Każdy z otrzymanych zestawów klocków powodował, że uczniowie rozwijali i wykorzystywali własną aktywność  techniczną i konstrukcyjną w sposób bardzo spontaniczny  i swobodny. Starali się wykonać swoje budowle bardzo dokładnie, ale i oryginalnie. Okazało się, że pomysłowość naszych wychowanków jest nieograniczona, a efekt końcowy ich konstrukcji oraz chęć zaprezentowania swoich prac mogą wzbudzić autentyczny podziw i uznanie.  Obserwując zaangażowanie dzieci w realizację własnych przedsięwzięć, warto je stawiać przed nimi każdego dnia, wierząc, że kompetencje zdobyte dziś  z pewnością zaprocentują w przyszłości.

Opracowanie i fotogaleria: Dorota Matysek

Pokaż więcej

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button